D.D.Trans | INFIDELS

13.04.2017 | 03.06.2017

Met “stuff” benoemen we vandaag zowel een hoop banale bezittingen als verdovende middelen. Dat kan geen toeval zijn. Door het verlies van ambacht en het gemak van de aanschaf kreeg de aanblik van onze vele “dingen” een bijna verdovende evidentie. Aan de massale fabricatie van gebruiksvoorwerpen ging een lange, bijna darwinistische periode vooraf waarin vorm en functie door trial en error gefinetuned werden tot een ideale, praktische gedaante. Dat bepaalt de juiste ellips van een goeie schoentrekker, de grootte en zwaarte van een dartspijl, de kleurtjes en de wendbaarheid van een vliegenhor, de afgeronde hoeken van dobbelstenen. Dat ingesleten, fluisterend design geeft aan dagelijkse voorwerpen herkenbaarheid en eenvoud, die geen verdere analyses meer vragen.

Wat poëzie met woorden vermag, doet D.D. Trans met huis-tuin – en keukenvoorwerpen; met een kleine twist brengt hij kortsluiting in het verbond tussen gemaakte dingen en hun betekenis. Simpelheid is evenwel geen simplisme. Argeloos maar zorgvuldig buigt hij ze om, aangestoken door associatie, een vleug rebellie en een onderhuidse, niet al te uitgesproken melancholie.

Twee doe-het-zelf plastic straps vormen een hart. Wie ze al eens gebruikte weet het: zonder schaar of tang komen die niet meer los. Ontbinden is onherroepelijk stuk maken. Het staartje van een omgebogen dartspijl veroorzaakt een kleine, hartvormige schaduw - het werk van een onzichtbare cupido. Teerlingen klitten in een vast verband aaneen: toeval gaat aan banden in het geluk van alleen maar zessen. Elders, knipogend, met toevoeging van één label, wordt een knalgele schoentrekker een banaan. Een vliegenwering, opgerold of plat tegen een wit vlak gesmolten, schurkt dan weer verbazend tegen schilderkunst aan.

Het werk van D.D. Trans oogt licht, maar prikt dieper dan het lijkt. “Lichtvoetig” dekt de lading beter: schalks, speels en niet-monumentaal brengt hij voorwerpen voor de goede kijker in een minder vrijblijvende toestand. Met kleine gebaren zet hij vraagtekens achter de taal van dingen. Hij trekt een veer aan en zet ze op scherp. Meer nog; pretentieloos maar welgemikt onderzoekt hij de status van het gevonden voorwerp als kunstwerk. 

 

Frederik Van Laere

THE CUTLERY SHOW | une découverte des couverts

02.05.2017 | 29.07.2017

 

at
IBU Gallery
166 Galerie de Valois
Jardin du Palais-Royal
75001 Paris

participants:
Anne-Sophie Moors (BE), David Clarke (UK), David Bernstein (USA), D.D.Trans (BE), DWA (IT), Eline Willemarck (BE), Gésine Hackenberg (DE), Giampaolo Babetto (IT), Harvey Bouterse (BE),  Jaydan Moore (USA), Joo Hyung Park (KR), Karl Fritsch (DE), Koichi Futatsumata (JP), Maarten Baas (NL), Marie Christine Dorner (FR), Maki Okamoto (JP), Muller Van Severen (BE), Myra Mimlitsch-Gray (USA), Nils Hint (EE), Octave Vandeweghe (BE), Studio Jinhyun Jeon (KR), Studio Wieki Somers (NL), Yuya Ushida (JP), among others ... 
Supported by Poilâne.