45 | LE QUOTIDIEN

27.10.2019 | 07.12.2019

'Le Quotidien' toont werk van acht kunstenaars waarin het leven van elke dag geconfronteerd wordt met de niet aflatende nieuwsstroom zoals dagelijks gebracht door kranten en media.

 

Met: 

 

Ralph Collier (BE)

Nikolaas Demoen (BE)

Arpaïs Du Bois (BE) (courtesy of gallery FIFTY ONE)

Miles Fischler (BE)

Isabelle Krieg (CH) 

Rikkert Paauw (NL)

Florence Paradeis (FR)

Geert Vanoorlé (BE)

 

Een dagelijks verschijnende krant, zoals eertijds ‘Le Quotidien de Paris’, wordt in het Frans ‘un Quotidien’ genoemd. Maar ‘Le Quotidien’ betekent ook: het dagdagelijkse leven. 

 

Met de woordspeling op de dubbele betekenis van ‘Le Quotidien’ wil deze tentoonstelling twee héél verschillende werelden bij mekaar brengen. Aan de ene kant het doodgewone dagelijkse leven van iedereen, in dit geval kunstenaars en designers. En aan de andere kant de kranten (of moderne media) die men openslaat om zich te vergewissen van wat er die dag in de wereld gebeurd is.

 

Aan de ontbijttafel, in de trein of tram botsen deze twee met mekaar: de wereld van de krant (tablet, telefoon of computer) met het leven van alledag. De ontbijttafel vol broodkruimels, confituurvlekken en lege koffiekopjes wordt overspoeld door oorlog en vrede, binnen- en buitenlandse politiek, economische welvaart en armoede, cultuur en sport, waarmee de kranten hun pagina’s vullen. Het is een wereld die ons vertrouwd is (als krantenlezers en mediakijkers) maar die wij eigenlijk hoogst zelden in onze reële leefwereld ontmoeten: ’Les quotidiens’ toveren ons een wereld voor die geen deel uitmaakt van ‘la vie quotidienne’.

 

Ook kunstenaars en designers laten zich, bewust of onbewust, beïnvloeden door de omgeving waarin ze zich bevinden en door die dagdagelijkse op ons afkomende nieuwsstroom. 

 

valerie_traan brengt, vanuit verschillende beeldende disciplines, een aantal kunstenaars en designers  samen, die hun empathische blik op het alledaagse weergeven.
In de tentoonstelling ‘Le Quotidien’ spreken zij over actuele thema’s, of over wat hen op een dag in het nieuws beroerde. De toeschouwer kijkt mee met de kritische blik van de kunstenaar, naar zijn - al dan niet - maatschappelijk engagement.