top of page

14 | Albarelli

JOHAN TAHON

23.01.2014 - 08.03.2014

Lees meer | Read more

Johan Tahon - Albarelli for all troubles

In his early twenties Johan Tahon dug up in the center of Ghent a majolica milk jug. It proved to be an important discovery: it was made by the Antwerp ceramist of Italian descent Guido Andries. Andries introduced majolica in the Netherlands and in 1520 put up a kiln in the Kammenstraat, not far from where gallery Valerie Traan is now located. This accidental discovery lead to Tahon's collection of pre-Renaissance pottery and to a growing fascination with the archetypal uses of pottery.

A quarter century later Johan Tahon is the best known Flemish sculptor with his famous white sculptures. In Galerie Valerie Traan he shows for the first time his versions of the albarello, or pharmacist's pot, capriciously covered with white enamel. These ointment jars with their healing powers and their ancient utilitarian shape mean a lot to Tahon. He doesn't consider these hand-molded pots to be ready-made objects, but sees them as modern variants on ancient forms that have survived over time.

Johan Tahon - Albarelli for all sores

Als prille twintiger groef Johan Tahon in het centrum van Gent bij toeval een majolica melkkannetje op. Het bleek een belangrijke vondst: het was gemaakt door de Antwerpse keramist van Italiaanse afkomst Guido Andries. Andries introduceerde de majolica in de Nederlanden en zette in 1520 een keramiekoven op in de Kammenstraat, niet ver van waar nu galerie Valerie Traan gevestigd is. De vondst was voor Johan Tahon het begin van een verzameling pre-renaissance aardewerk én van een groeiende fascinatie voor de archetypische gebruiksvormen van aardewerk.


Een kwart eeuw later is Johan Tahon de bekendste Vlaamse beeldhouwer dankzij zijn befaamde witte sculpturen. In Galerie Valerie Traan toont hij nu voor het eerst zijn versies van de albarello, of apothekerspot, grillig bedekt met witte glazuur. De helende betekenis van deze zalfpotten en hun oeroude utilitaire vorm spreken Tahon erg aan. Hij ziet zijn met de hand geboetseerde potten niet als kant en klare objecten, maar als moderne varianten op  oervormen die de tijd overleefd hebben.

bottom of page