top of page

47 | der Schnitt

FREDERIC GEURTS

MARC NAGTZAAM

HALEH REDJAIAN

JOHN VAN OERS

02.02.2020 - 07.03.2020

a part of this exhibition has been prolonged until 30.05.2020

pictures by Ligia Poplawska

Lees meer | Read more

der Schnitt

‘Der Schnitt’ is not a thematic exhibition, but a snapshot to help us get a grip on the points of contact between the work of Frederic Geurts, Marc Nagtzaam, Haleh Redjaian and John Van Oers.

‘Der Schnitt’ has many meanings, including indentation, section, incision, wound, the cut of a suit, cutting pattern, effect, result, average, cross-section, profile, the fit (e.g. of a garment), montage and so on.

The precision of the cut resonates to a greater or lesser extent in all four artists’ constructions and abstract installations. When it is read as meaning a cut, der Schnitt also says a lot about the directness of their drawing and the power of abstraction.

For instance, the German-Iranian artist Haleh Redjaian uses the universal language of abstraction to capture reality in structures and systems. She does drawings and makes carpets, as well as constructing spatial installations using threads, like a present-day Ariadne.

While Redjaian makes thread the bearer of the line, the delicate steel cable constructions by Frederic Geurts often seem to act like drawings in space. Marc Nagtzaam works in an analogous realm on the borderline between drawing and construction, perspective space and two-dimensional drawing.

John Van Oers’ work consists of montage and the close fit, and above all of architectural models as a prelude to sculptures and installations. And the directness of the drawing and the knife-edge sharpness of the line vibrates in this abstraction of imaginary architecture, as it does in the work of Frederic Geurts, Marc Nagtzaam and Haleh Redjaian.

a text by Koen van Synghel

der Schnitt

Frederic Geurts, Marc Nagtzaam, Haleh Redjaian, John Van Oers.

Ofte vier kunstenaars op het scherpst van de snede.


Der Schnitt is geen thematentoonstelling, maar een gelegenheidswoord om grip te krijgen op de snijpunten tussen het beeldende werk van Frederic Geurts, Marc Nagtzaam, Haleh Redjaian en John Van Oers.

Der Schnitt heeft vele betekenissen zoals inkeping, snede, insnijding, snijwond, snit, knippatroon, snijdend, effect, uitwerking, gemiddelde, doorsnede, profiel, pasvorm, montage…


In meer of mindere mate resoneert de precisie van het snijden in de constructies en de abstracte installaties van de vier kunstenaars. Maar der Schnitt als snede zegt ook veel over de directheid van de tekening en de kracht van de abstractie.

Zo maakt de Duits-Iraanse kunstenares Haleh Redjaian  gebruik van de universele taal van de abstractie om de realiteit te vatten in structuren en systemen. Meer concreet maakt ze tekeningen en tapijten of construeert ze als een hedendaagse Ariadne ruimtelijke installaties met draden.

Terwijl Redjaian de draad neemt als drager van de lijn, lijken de frêle, staaldraadconstructies van Frederic Geurts zich vaak te gedragen als tekeningen in de ruimte. Marc Nagtzaam beweegt zich in een analoog domein op het snijvlak van tekening en constructie, van perspectivische ruimte en tweedimensionale tekening. Montage, pasvorm maar vooral architectuurmaquettes als opmaat voor sculpturen en installaties tekent het werk van John Van Oers. En in die abstrahering van imaginaire architecturen zindert zoals bij Frederic Geurts, Marc Nagtzaam en Haleh Redjaian de directheid van de tekening en de messcherpte van de lijn.

een tekst door Koen van Synghel

bottom of page