
photo by Eva Donckers
_Geboren 1978, Kortrijk, België
Leeft en werkt in Antwerpen, België
​
In weer of geen weer plukt Babs op lange wandelingen langs stranden en onherbergzame oorden kleine objecten. Ze observeert, selecteert en raapt met de hand uitgespuwde resten op om ze zich absoluut eigen te maken. Oprapen is het accepteren en toe-eigenen, het in het hart sluiten en het intens koesteren van een kleinood dat beantwoordt aan een innerlijke nood. De wandeling – zoektocht van deze moderne jager-verzamelaar is telkens een markerende gebeurtenis.
​
Een steen is door zijn morfologie, structuur en textuur het archief en de bibliotheek van het ontstaan van het leven op aarde. Door de steen in de handpalm te nemen en met wijsvinger en pink te omarmen bereidt ze een warm bedje voor de steen en vertelt ze een eigen verhaal. De hand is de maateenheid: when it fits in one hand, you can keep it. Soms lijkt het alsof de ziel van de kunstenares in haar handpalm huist. Het werk bezit de fysieke en psychische grondtoon van Babs zelf: fragiel, kwetsbaar en toch kordaat en sterk.
Direct na haar opleidingen als grafisch vormgever en fotograaf kiest Babs Decruyenaere resoluut voor een back to basics analoge zwart-wit fotografie zonder camera met o.a. werken en installaties met camera obscura, fotogrammen, beelden van alles wat groeit en bloeit en veel laborieus werk in de donkere kamer. Ze fotografeert aspecten van de natuur: het landschap, de minuscule details ervan en associeert ze met haar meanderende gevoelsleven.
​
Hoe veelvormig het oeuvre ook is, het centrale principe oogt verrassend constant. Kort samengevat: van het eenvoudige, onooglijk kleine, via doorwerking en transformatie, naar de complexe en grootschalige wereld. Zoals bijvoorbeeld in de monumentale mobiles die het toeval, de kosmos en zijn thermiek representeren. Van micro naar macro, van cel naar organisme, van punt, lijn, cirkel naar spiraal, in het overheersende besef hoe klein de mens is.
In het componeren blijft Babs op een koppige manier bij zichzelf. Beelden en stenen zijn geen vehikels voor romantische metaforen of artistieke demonstraties. Ze assembleert enkel wat goed voelt.
De zoektocht is intuïtief hoewel het programma lang geleden werd bepaald.
​
Dit werk is in essentie de activiteit van het kind aan zee dat Babs was toen ze jaren in een zeepreventorium verbleef. Haar zakken puilden uit van alles wat nu de basis is van haar werk. De toeschouwer mag denken “misschien kan ik dat ook”, omdat het zo herkenbaar is. Belangrijk blijft het potentieel aan empathisch vermogen; het is trouwens de manier om je als kunstenares met je publiek te verbinden. In deze vorm van beachcombing prikkelt het jeugdig onvermoeibaar zoeken naar de morfologische raadsels van kosmos en universum. Het zijn krachtig uitgepuurde proefstukken van iemand die van, in én met de natuur leeft en denkt. Een dergelijke zoektocht eindigt nooit.
Wanneer Babs tentoonstelt, ben je getuige van een plezier dat wel eens de herbeleefde vreugde van een initiële ontdekking in de natuur kan zijn. Kijken naar de herontdekking van dat plezier werkt aanstekelijk.
​
Wim Van Mulders
_Born 1978, Kortrijk, Belgium
Lives and works in Antwerp, Belgium
​
Rain or shine, Babs goes on long walks - at times to inhospitable places – where she picks up tiny objects. She observes, selects and hand-picks all sorts of rejects which she consummately makes her own. To pick up a trinket is to accept and appropriate it, take it to your heart and intensely cherish it, for it fills a particular inner need. Going walking - this modern-day hunter-gatherer’s quest - is always a momentous occasion.
Their morphology, structure and texture make stones into the archive and library of the origin of earthly life. Each time Babs places a stone in the palm of her hand and clasps it between index and little flinger, she makes up a warm bed for it and embarks on her own story. The hand is the unit of measure: when it fits in one hand, you can keep it. At times, it’s as if the artist’s soul has nestled in the palm of her hand. Bab’s creations harbor her physical and psychological essence: fragile, vulnerable yet also firm and strong.
After graduating in graphic design and photography, she resolutely opts for the back-to-basics approach of analog black-and-white photography without a camera. This entails, amongst others, camera obscura works/installations, photograms, images of all that blooms and flourishes, and lots of arduous dark-room work. She photographs aspects of nature: a landscape, its many minuscule details, and associates them with the flow of her own, meandering inner life.
Her oeuvre may take on many forms, but the central principle remains the same, in that it moves from the simple and minute, over enduring effect and transformation to our complex, large-scale world.
Take the monumental mobiles representing the cosmos an its up-currents, for example. From micro to macro, from cell to organism, from dot, line, circle to spiral. Yet always keenly aware of man’s insignificance.
Babs’ compositions never stray from her own self. Images and stones are not vehicles for romantic metaphors or artistic demonstrations. She indeed only assembles what feels right. Her quest is an intuitive one, even though the route may have been mapped out ages ago. This work is essentially the activity of the child Babs, who spent years in a seaside sanatorium, pockets bulging with what today forms the basis of her oeuvre. ‘Surely I could do this myself ‘, some beholders will say, since it all looks very familiar. What matters, however, is the potential for empathy; which, incidentally, is the way an artist forges a link with his/her public. This kind of beachcombing brims with youthful, tireless attempts at solving the morphological mysteries of the cosmos and universe. These are strong, pared down specimens by someone who lives and breathes nature, and has embarked on a quest that will never end. Going to see this work is like witnessing the elation of first stumbling upon something in nature. Watching rapture being rekindled is highly infectious.
​
Wim Van Mulders

photo by Babs Decruyenaere
Babs Decruyenaere – Putting up walls
​
a small monograph
a series of sculptures
a series of prints
​
Op 12 november 2021 lanceerden we “Putting up walls”. De uitgave van deze kleine monografie ging gepaard met een accrochage van enkele nieuwe steenstapelingen en fotografisch werk van Babs Decruyenaere.
Babs Decruyenaere wandelt, kijkt en zoekt.
Ze bukt zich, raapt iets op, bekijkt en betast het, kiest, beslist, houdt het bij of gooit het weer weg. Noem het een ritueel, deze steeds herhaalde opeenvolging van zoeken, kijken, bukken en voelen. Het is een minimalistische pantomime die ze solitair uitvoert en die haar steeds weer tot rust brengt.Dit ritueel van zoeken en verzamelen – deze performance zonder toeschouwers – maakt onverbrekelijk deel uit van haar werk. Onzichtbaar voor de kijker, essentieel voor de kunstenares.
​
Babs creëert met die zeer diverse ‘objets trouvés’ een nieuwe eenheid: schijnbaar eenvoudige maar wonderlijke structuren met een ruwe, tegendraadse, weerbarstige schoonheid. (E.R.)
​
boek ontworpen door Babs Decruyenaere, Jef Cuypers and Antilope De Bie
tekst door Eric Rinkhout
ISBN9789080334823
Boek nu beschikbaar!
Babs Decruyenaere – Putting up walls
€ 25 bestel hier
Babs Decruyenaere – Putting up walls
​
a small monograph
a series of sculptures
a series of prints
​
On November 12 2021 we launched "Putting up walls". This booklet presentation was presented accompanied by new stone stacks and photographic work by Babs Decruyenaere.
​
Babs Decruyenaere strolls, searches, and observes. She bends over, picks something up, examines and touches it, selects, decides, keeps it, or throws it away. Call it a ritual, this constantly repeated sequence of searching, looking, bending over, and feeling. It is a minimalist pantomime that she performs solitarily and that brings her rest time and again.
This ritual of searching and gathering - this performance without spectators - is an inseparable part of her work. Invisible to the spectator, essential to the artist.
​
Babs Decruyenaere creates a new unity with these very diverse 'objets trouvés': seemingly simple but wonderful structures with a rough, unruly beauty. (E.R)
​
book design by
Babs Decruyenaere, Jef Cuypers and Antilope De Bie
text door Eric Rinkhout
ISBN9789080334823
​
​
Booklet available now!
Babs Decruyenaere – Putting up walls
€ 25 bestel hier
_Solo
​
2021
Putting up walls, installation of booklaunch 'Putting up walls', valerie_traan gallery, Antwerp
Equilibrium, valerie_traan gallery, Antwerp
2020
A Heart Made of Stone, They Said, NO/Gallery, Ghent
2019
When you look closely a whole universe arises, Geukens & De Vil, Knokke
I don't need my eyes to see, Pinguin Space, Brussels
2018
Would I be able to breathe without you, Tique Art Space, Antwerpen
​
2014
woot ruimte voor kunst, Antwerp
​
2012
Light Dissolving Sight #2, Sint-Lucas, Antwerp
​
2010
SECONDroom, Antwerpen
h/v, Forum+ (Concertgebouw), Bruges
2009
(In)between, Atelier Solarshop, Antwerp
​
2007
Light Dissolving Sight, Dagmar De Pooter Gallery, Antwerp
​
​
_Publication
​
2023
Understanding the Landscape
​
2021
Putting up walls
_Group
​​
2024
Rustling Earth, with Ligia Popławska, valerie_traan gallery, Antwerp
​
2023
The Long Googbye, Geukens & De Vil, Antwerpen
Rivierverloren, Curated by Koen Broucke, cc Ter Dilft, Bornem
Echoes, Geukens & De Vil, Knokke
Art on Paper, Tour & Taxis, valerie_traan gallery-booth b22, Brussels
Deeply Rooted, Schönfeld Projects, Antwerpen
2022
Wondering wandering wintering, Villa les Zéphyrs, Westende-Bad
Finis Terrae, Snijders & Rockoxhuis, Antwerp
The Cabinet - Art Brussels with valerie_traan gallery, Tour&Taxis, Brussels
​
2021
Small Sculptures, Michel Rein gallery, Brussels
TRACES of the future, valerie_traan gallery, Antwerp
​
2020
Nature Morte/Nature Vivante, Grand-Hornu, Hornu
​
2019
Quatuor, Ruimte P60, Assen (NL)
​
2018
WORK FLOW, Zwijgershoek, Sint-Niklaas
​
2017
Intimate Structures #1, Tique Art Space, Antwerp
​
2016
Faire and Square, Bubox, Kortrijk
Elf na Twaalf, Croxhapox, Ghent
Hypermobiel, Antwerp
​
2015 Mijn Vlakke Land, FotoMuseum, Antwerp
​
2013
Spiegelrefleksies - Extrapool, Nijmegen
Kortrijk Vlaandert - 't Fort, Kortrijk
​
2012
NEMA TOG PODRUMA - Factor 44, Antwerp
Cinema, Voorkamer, Lier
​
2010 Enter II this reality, De Bijl, Zoersel
​
2009
7000 Cakehouse Posters voor Bornem, Cultuurcentrum Ter Dilft, Bornem
​
2008
Screenworlds Contemporary Photography in the Flemish Parliament, De Loketten, Vlaams Parlement, Brussels
​
2007
O Que Nos Cerca, Dagmar De Pooter Gallery, Antwerp
​
2006
Table Of Contents, Dagmar De Pooter Gallery, Antwerp
​
2003
Galeria Neon, Bologna (IT)
Chambre à Mèmoires (part 2), The Berwick Research Institute, Roxbury (Boston, USA)
Chambre à Mémoires (part 1), Antichambre, Antwerp