_Gijs Van Vaerenbergh is een artistieke praktijk opgericht door Pieterjan Gijs (1983, Leuven) en Arnout Van Vaerenbergh (1983, Leuven) in 2007.
​
Pieterjan Gijs en Arnout Van Vaerenbergh ontmoetten elkaar tijdens hun opleiding architectuur, en hebben sindsdien gewerkt in een min of meer klassieke architectonische omgeving.
Onmiddellijk na hun studie ontwikkelden ze echter een parallelle praktijk waarin ze hun technische en theoretische knowhow toepasten op een experimenteel onderzoek dat zich niet richt op de "gebruiker", noch op de productie van autonome beelden.De output van hun onderzoek varieert van werken in de openbare ruimte en architectonische constructies tot sculpturen en kleinere werken. Binnen dit grijze gebied heeft het duo geleidelijk een praktijk ontwikkeld die de wrijving tussen functie (architectuur) en autonomie (het beeld) thematiseert, en die de vraag oproept waar de dagelijkse ervaring van ruimte esthetisch wordt.
​
Hun werk bestaat voornamelijk uit publieke sculpturen, site-specifieke interventies en experimentele constructies. Dat levert een praktijk op die in het teken staat van de fundamenten van het construeren zelf en de impact daarvan op de toeschouwer. Het duo gebruikt architecturale taal op een oneigenlijke manier, als medium voor zelfreflexieve projecten. Met hun ingrepen wordt de ruimte getransformeerd en komen onderliggende, bijna evidente kwaliteiten aan de oppervlakte. Hun installaties verwijzen vaak naar architectonische typologieën zoals de kerk, de brug, de poort, de boog, de arcade, de sokkel en de kolom. Ze worden hertekend en getransformeerd tot autonome werken.
(Koen Sels)
_Collaborative practice of architects and artists Pieterjan Gijs (1983, Leuven) and Arnout Van Vaerenbergh (1983, Leuven) founded in 2007.
​
The work of the duo Gijs Van Vaerenbergh inevitably seeks to be framed within the fields of architecture or the visual arts, and yet neither seem fully satisfactory. Pieterjan Gijs and Arnout Van Vaerenbergh met during their architecture training, and have since worked within a more or less classical architectural environment.
Immediately after their studies, however, they developed a parallel practice in which they applied their technical and theoretical know-how towards an experimental research that focuses neither on the ‘user’ nor on the production of autonomous images.
The output of their research varies from works in the public space and architectural structures to sculptures and smaller works. Within this grey area, the duo has gradually developed a practice that thematizes the friction between function (architecture) and autonomy (the image), and that raises the question as to where the daily experience of space becomes aesthetic.
​
Their work mainly consists of public sculptures, site-specific interventions and experimental constructions. Central to their practice is a research into the fundaments of constructing and their impact upon the viewer. The duo misappropriates the language of architecture to use it as a medium for self-reflexive projects. Their interventions transform space and lay bare underlying, almost evident qualities. Their installations often refer to architectural typologies such as the church, the gate, the arch, the arcade, the base and the column: Gijs Van Vaerenbergh redraws and transforms them into autonomous works.
(Koen Sels)
_selected exhibitions
​
2023
Escher - Andere wereld, Kunstmuseum Den Haag, The Netherlands
Ijsel Biënale, art route along the Ijsel, The Netherlands
​
2022 - 2023
BAKSTEEN | BRICK, Kunsthal Kade, Amersfoort, The Netherlands
​
2022
Wandering (solo) at valerie_traan gallery, Antwerp
​
2018
Rethink, Redraw, Rebar (solo), valerie_traan gallery, Antwerp
​
2016
Sections (solo) valerie_traan gallery, Antwerp
Reflector (group), Plus-One Gallery in partnership with Nate Lights, Antwerp
Bravoure (group), part of the Belgian contribution to the Venice Biennial of Architecture, Venice (I)
​
2014
Atelier à Habiter (group), Z33, Hasselt
Retroactive Monument (solo), deSingel, Antwerp
2012
part of “Jonge Makers Denkers Dromers”
​
_curatorial projects
​
HORST Arts & Music
Pamflet
​
_scenography
​
Trap Town (Ultima vez / Wim Vandekeybus)
​
_selected site-specific works
​
2022
Island Garden, National Botanic Garden, Meise
2021
Waterline monument, Province of Utrecht (NL)
Tabernacle, Watou Art Festival, Watou
Colonnade, Triennale Brugge, Bruges
​
2019
Grotto, garden of the Academy Palace, Brussels
Windmill, Bruegel’s Eye: reconstructing the landscape
​
2018
A Giant Sculpture, Provinciaal Groendomein Hoge Mouw, Kasterlee
Park Huis Doorn, Province of Utrecht (NL)
​
2017 Arcade, Polders van Kruibeke, Kruibeke
​
2015 Labyrinth, C-Mine, Genk
​
2013 Hatching, Existenz, Leuven
​
2012
Framework, Joanna-Maria Artoisplein, Leuven
Skylight, Martelarenplein, Leuven
​
2011 Reading Between the Lines, Borgloon
​
2010 Upside Dome, Sint-Michielskerk, Leuven
​
2009
Bridge, Festival Kanal Playground, Brussels
Spin Off, Brussels
​
2008 Greenhouse Intersect, Ithaka, Leuven
​
Final Stage, Horst, Holsbeek
Tryptich, BAC atelier, Leuven