self portrait by Filip Dujardin

_Geboren 1971, Gent, België

Leeft en werkt in Gent, België

Knippen, plakken en re-assembleren is Dujardin’s lijfpraktijk die hij zowel in zijn fotomontages als in zijn sculp- turaal werk hanteert. Omsloten door zijn materialen geeft hij zich over aan hun essentie. Het materiaal wordt verbrijzeld, vervormd en ontleed voordat het proces van reconstructie en opnieuw in elkaar zetten kan worden voortgezet. Op dezelfde manier als in zijn fotomontages, omvatten de objecten van Filip Dujardin een gelijkaardige bewerking van materialen en structuren. Met deze gedachte bevatten beide een vergelijkbare kunsthistorische gelaagdheid.

‘Misschien is fotografie altijd wel al een omweg geweest om te kunnen bouwen’ (FD)

Filip Dujardin is kunsthistoricus en architectuurfotograaf. In zijn eerste fotografisch artistieke werk, Fictions, experimenteerde Dujardin met de limieten van de architectuur door middel van digitale fotomontage. Sinds 2015 werkt hij aan de kunsthistorische serie Memo- rial, waarin hij dezelfde werkwijze hanteert, maar nu fotografische montages maakt met kunsthistorische iconografieën. Sinds 2012 vertaalt Dujardin zijn fotografisch werk in ruimtelijke installaties op publieke en private plaatsen. Zijn autonoom werk werd opgenomen in diverse collecties zoals The Metropolitan Museum of Art , het MoMA van New York en San Francisco, The Chazen Museum of Art in Madison, Musée de la Photographie in Charleroi en andere.

_Born 1971, Ghent, Belgium

Lives and works in Ghent, Belgium

To cut, paste and re-assemble is the main focus in the work of Filip Dujardin, both in his photomontages and in his sculptural work. Enclosed by his materials, he surrenders himself to their essence. The material is shattered, distorted and dissected before the process of reconstruction and re-assembling can proceed. In the same way as in his photomontages, the objects of Filip Dujardin comprise a similar adaptation of materials and structures. With this idea, both contain a comparable art historical stratification.

‘Maybe photography has always been a detour for me to be able to come to the building' (FD)
 

Filip Dujardin is art historian and architectural photographer. In his first photographic work, Fictions, he experimented with the limits and boundaries of architectural constructions by using digital assemblage methods. Ever since 2015 he’s working towards the art- historical series Memorial, in which he handels with the same systems in order to use photomontage with art historical iconographics. From 2012 on Dujardin translates his photographic work into public installations and private places. His works is part of different collections among which: the Metropolitan Museum of Art, Moma in New York and San Franscisco, The Chazen Museum of Art in Madison and Musée de la Photographie in Charleroi.

 

Studied History of Art at the University of Ghent, specialized in architecture.

Studied photography at the Royal Academy of Ghent.

1998-2000 : technical assistant of Magnum-photographer Carl De Keyzer

2000-2006 : professional collaboration with Frederik Vercruysse-photographer

2007 : works as an independent photographer for private and public clients, in the field of architecture.

 

_Exhibitions

2008 : first exhibition of a series of digital photomontages ‘Fictions’ in Bozar - Brussels

2011 : purchase of work by MoMA New York and San Francisco and The Metropolitan

Museum of Art in New York.
2012 :

- artcommissions for the city of Guimaraes (Portugal) and Deauville (France)
- first 3d installation in Middelburg - The Netherlands.
2014 : publication of first monograph ‘Fictions’ by Hatje Cantz -Uitgeverij Hannibal/A+

2014-’18 : realisation several 3d installations in Menen, Mechelen, Kortrijk, Hasselt, Brugge, Horst, Gent and Destelbergen.

2016 :
- co-curator and artist of the expo ‘Bravoure’ in the Belgian Pavillion at the Architecture Biennale 2016 in Venice.
- solo-expo ‘ side walls’ in the Van der Mieden Gallery - Antwerp

- groupshow ‘room with a view’ – Kehrer Galerie - Berlin

2017 :

- exhibition ‘make new history’ at the Chicago Architecture Biennial.
- groupshow ‘the angle’s shadow’ in CAUE92 – Paris

2018 :
- solo-expo ‘Realités Impossibles’ in ‘Maison d’architecture’ in Nantes (France)

- solo-expo ‘overview’ in Museum of Contemporary Art in Katowice (Poland) and Atelier 340 Museum in Jette.
- groupshow in Brandts Museum – Odense (Denmark), Kunstgalerie Fürth (Germany), 
cc Sint-Niklaas, Ecce Homo, Antwerp, ‘Photofriction’ -cc Mechelen
- photography for stageplay ‘Braempraat - Het lelijkste land ter wereld’

_solo show at valerie_traan gallery
2019:

- (under) construction at Art Brussels with valerie_raan gallery

- purchase of work by Proximus Art Collection
- purchase of work by Musée de la photographie, Charleroi

 

  • instagram
  • facebook

valerie_traan gallery  | gallery@valerietraan.be 

| reyndersstraat 12 | 2000 antwerp | belgium |

thu-fri-sat 2-6 pm or by appointment | +32_475 75 94 59